részecskeszűrő tisztítás kiskunhalas 05

Tények a „piszkos” dízelmotorokról

Posted on Posted in Egyéb kategória

Tények a „piszkos” dízelmotorokról

Az egykor a CO2-kibocsátás csökkentésének megoldásaként tekintett dízelautók az utóbbi időben démonizálódtak nitrogén-oxid- és részecskekibocsátásuk miatt. A vita sokakat zavarba ejtett és elbizonytalanított, hogy miként tekintsenek a dízelautókra, a régiekre és az újakra egyaránt.

Itt mindent elmondunk, amit a dízelmotorok jelenlegi helyzetéről és az ahhoz vezető eseményekről tudni kell – és ha a szalagcímek mögé néz, néhány megállapítás meglepheti Önt.

A dízel autókkal kapcsolatos egyre több negatív kritika miatt sok dízelautó-tulajdonosnak vannak megválaszolandó kérdései – olvassa el, hogy megtudja, hol tart dízelautó-vezetőként.

Meg kell szabadulnia dízelautójától?

Ez attól függ, hogy a jövőbeli kormányzati és helyi politikák hogyan kerülnek végrehajtásra. Az EU még nem vezetett be olyan konkrét intézkedéseket, amelyekkel büntetné a dízelüzemű járművekkel rendelkező járművezetőket, és nem indított olyan programokat sem, amelyek erőteljesen ösztönöznék a járművezetőket arra, hogy új járművekre váltsanak.

Az EU levegőminőségi tervének részeként azonban, amely 2040-ig betiltja az új dízel- és benzinüzemű járművek értékesítését, lehetséges, hogy új, feláras tiszta levegőjű zónákat vezetnek be a nagyvárosokban, főként az Unió legrosszabb levegőszennyezettségű városaiban. Ezen intézkedések bevezetése néhány évet vehet igénybe, de jelenleg csak az Euro 6-os kibocsátási szabványnak megfelelő dízel üzemű járművek mentesülnek a díjak alól.

A járműgyártók több programot is meghirdettek, hogy a járművezetőket arra ösztönözzék, hogy a régebbi járműveket újabbakra cseréljék.

Mit tehet, ha nem engedheti meg magának, hogy új autót vásároljon?

A használt autót vásárlók számára a legjobb tanács a környezetterhelés csökkentése érdekében, hogy a legújabb autót válasszák, amelyet megengedhetnek maguknak, mivel ezek nagyobb valószínűséggel felelnek meg a modern Euro kibocsátási normáknak.

Azt azonban még nem tudni, hogy a tiszta levegő övezeteket bevezető városok hogyan kezelik majd a járműveket.

Azt is megfontolhatja, hogy hol és mikor vezet. A magas szennyezettségi szintek elsősorban (de nem kizárólag) a városközpontokban jelentenek problémát, ezért a vezetési szokások megváltoztatása, például az útvonal megváltoztatása, hogy elkerülje a jövőbeni ultra alacsony kibocsátású és tiszta levegőjű zónákba való behajtást, segíthet.

Jó választás egy modern dízel üzemű jármű?

A járművüket hosszú utakra használó járművezetők számára a dízel továbbra is az alapértelmezett választás, mivel jobb az üzemanyag-fogyasztása. Az Euro 6-os szabványnak megfelelő modern dízelautóknak majdnem olyan kevés NOx-ot kell kibocsátaniuk, mint a benzinüzemű autóknak, miközben átlagosan 25%-kal kevesebb CO2-t bocsátanak ki, mint a benzinüzemű autók. A valós vezetési körülmények között azonban a kibocsátások még mindig eltérhetnek egymástól.

Legalábbis rövid távon az Euro 6-os dízel üzemű járművek vezetői mentesülnek a tiszta levegő övezetekből eredő díjak és korlátozások alól.

Minden dízelmotor rossz?

Az újabb dízelmotorok általában alacsonyabb CO2-kibocsátással rendelkeznek, de kérdéses, hogy ezek az újabb járművek valós körülmények között is olyan kevés NOx-ot és részecskét bocsátanak-e ki, mint amennyit a laboratóriumi tesztek sugallnak.

2017 szeptemberében új, valós körülmények között végzett tesztelési szabványokat vezettek be, amelyek lehetővé teszik, hogy a vásárlók több információval rendelkeznek arról, hogy új dízel autó mennyi károsanyag-kibocsátással járhat. A járművezetők az EQUA-indexet is érdemes megnézni, mint a kibocsátással kapcsolatos információk másik forrását.

Általánosságban elmondható, hogy az idősebb dízelautók, amelyek nagy távolságokat tesznek meg városi környezetben, általában a legtöbb szennyeződést okozzák.

Hogyan válasszunk tiszta dízel üzemű járművet?

Ez gyártónként és modellenként eltérő lehet, ezért mindig érdemes előzetesen tájékozódni.

Általános szabály, hogy a 2014. szeptember 1-je után újonnan forgalomba helyezett dízel személygépkocsik többsége, valamint a 2015. szeptember 1-je után értékesített összes új autó megfelel az Euro 6 szabványnak, bár vannak kivételek. Átfogó online keresőeszköz hiányában a legjobb, ha közvetlenül a gyártónál érdeklődik a jármű Euro kibocsátási osztályáról.

Mikor érdemes dízelautót választania?

Akkor válasszon modern dízel autót, ha főként autópályán közlekedik, és ritkán tesz rövid utakat.

Általánosságban elmondható, hogy ha a legtöbbet városi és jellemzően zsúfolt területeken autózik, jobb lehet, ha nem választ dízelautót. Jelenleg nem tervezik, hogy az Euro 6-os dízel üzemű járművekre díjat vetnének ki az EU nagyvárosaiban való közlekedésért, de ez az elkövetkező években változhat.

Mikor érdemes benzines autót vásárolni?

Akkor válasszon modern benzines autót, ha városban él, és elsősorban rövid utakra használja az autót, különösen akkor, ha időnként hosszabb utakat tesz autópályán, és ideje nagy részét lassú, sűrű forgalomban tölti.

Akkor is válasszon benzines autót, ha szeret vezetni – a mai modern, turbófeltöltős benzinmotorok óriási vezetési élményt nyújtanak, és meglehetősen hatékonyak!

Mikor érdemes alternatív üzemanyaggal hajtott járműveket választani?

Manapság az autósok számára más lehetőségek is rendelkezésre állnak. Ezek közé tartoznak a hagyományos hibridek és a plug-in hibridek.

Egyre népszerűbbek a tisztán elektromos járművek is, melyek ideálisak a városközpontokban való vezetéshez, ahol rengeteg töltőinfrastruktúra áll rendelkezésre, hogy Ön folyamatosan mozgásban maradhasson.

A plug-in hibridek és a hagyományos hibridek azok számára alkalmasak, akik a városi autózást hosszabb utazásokkal szeretnék kombinálni.